Dates: 5, 12, 19, 26 de maig i 2 de juny de 2021
Introducció:
Situacions tràgiques com les catàstrofes, desastres, accidents, incendis, atemptats, inundacions són fets traumàtics i provoquen de forma immediata l'existència de necessitats, que precisen d'una intervenció psicosocial per poder ser ateses. Les respostes a aquestes necessitats sortides en l'emergència requeriran de professionals de diferents disciplines.
El/la Treballador/a Social és un/a professional de l'acció social que té una comprensió àmplia de les estructures i processos socials, com a professionals que intervenim en qualsevol tipus d'emergència, ho fem diàriament en els nostres treballs, intervenim i treballem amb les necessitats de les persones, persones amb dificultats de salut i amb la població més vulnerable. Som professionals capacitats per activar recursos en situacions normals i també en situacions de crisis, d'urgències.
En el context de situacions d'emergència hem d'estar presents de forma estable i formar part dels equips d'intervenció immediata en les emergències com a professionals bàsics.
Aquesta formació d'intervenció del Treballador Social en Emergències i/o Catàstrofes pretén també fer-nos reflexionar sobre el nostre rol en aquest nou àmbit d'intervenció.
Tenim un repte important, formar a professionals en l'àmbit de les emergències, i no només per a la intervenció immediata al succés, sinó també en la intervenció posterior, en la prevenció, en la rehabilitació.
Objectius
Aquest curs pretén donar eines i estratègies d'intervenció psicosocial en les emergències. L'objectiu és formar als treballadors socials en aquesta matèria i que com a professionals entrin dins del procés de formació continuada que sempre requereix l'exercici qualificat de qualsevol àmbit de la nostra professió.
Continguts
Bloc 1.- Aproximació conceptual del desastre, la emergència i la urgència.
Fases de l'emergència i la urgència
Bloc 2.- Intervenció psicosocial en emergències . La relació d’Ajuda
Reaccions i comportaments dels afectats
Tipus de víctimes i grups vulnerables
Funcions de l'Atenció Psicosocial
Primers Auxilis Psicosocials
Relació d'ajuda
La persona després del desastre.
Bloc 3.- Gestió emocional dels professionals en la intervenció de les emergències
Aptituds i habilitats personals de l'intervinent
Autoconeixement i gestió de les emocionis
Intel·ligència emocional com a element clau
Recursos per a la gestió de l'estrès
Cuidar als quals cuiden . Autocura dels professionals
Bloc 4.-Comunicació
Tècniques comunicatives
Comunicació de males notícies
Metodologia
El curs es durà a terme amb una metodologia activa i de participació per part dels assistents. Al llarg de les 20 hores s'aniran intercalant teoria aplicada amb casos pràctics reals. Es facilitarà documentació.
Les sessions es realitzaran en modalitat online, a través de connexió directe amb el docent els dies i horaris programats.